reklama

Štokholm: osviežujúci severský krásavec

Kráľovské hlavné mesto Švédska. Mesto na vode s prívetivou atmosférou a vôňou škorice v povetrí. Mesto kultúry, dizajnu a dobrého jedla, ktoré sa oplatí zažiť na vlastnej koži.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Zachcelo sa nám poštekliť nozdry sviežim severským vzduchom, tak sme na štyri dni zamenili neskoré bratislavské leto za jesennú romantiku v Štokholme. Hlavné mesto Švédska má osobitú geografickú polohu, leží na štrnástich ostrovoch, ktoré sú navzájom prepojené a tvoria tak sieť vodných kanálov, mostov a tunelov. Čo ostrov, to iná mestská štvrť, ktorá by sa dala charakterizovať ako nejaké „mesto v meste“. Každá má svoje osobitné čaro a charakter. Ostrovy, na ktorých leží Štokholm patria do súostrovia „Skärgården“, čo v preklade znamená „skalnatá záhrada“.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Štokholm - kráľovské mesto
Štokholm - kráľovské mesto  (zdroj: Silvia Tuláková)

Geografickú jedinečnosť tohto miesta bolo dobre vidieť už z lietadla, keď sme prelietali nad spleťou malinkých aj veľkých ostrovov len tak roztrúsených po horizonte. Leteli sme z Budapešti so spoločnosťou Wizzair a pristáli sme na vzdialenejšom štokholmskom letisku Skavsta, odkiaľ sme sa za hodinu a pol dostali pohodlným autobusom do centra Štokholmu. Vonku krásne svietilo slnko i keď, na toto ročné obdobie, fúkal pomerne chladný vietor.

Mesto na vode
Mesto na vode (zdroj: Silvia Tuláková )

Mojou veľkou záľubou je obzerať si ľudí, čo majú oblečené a na Švédky som bola zvlášť zvedavá, vzhľadom povestný severský vkus a cit pre dizajn. Neštudovala som ich do detailov, ale čo ma prekvapilo bolo, že na môj vkus nosili príliš veľa čiernej. Boli v čiernom od hlavy po päty, vrátane pančúch a okuliarových rámov. Ak by som chcela zložiť kompliment, poviem, že čierna vytvára pekný kontrast s blond vlasmi. Naopak, ak by som chcela haniť, stačilo odmyslieť si kulisy veľkomesta a rázom som mala pred očami smútočný sprievod. Niekedy sa mi zdalo, že ľudia majú v tvárach strhaný výraz, najmä tí starší. Prisudzujem to drsnému podnebiu a chladnému vzduchu, ktorý vysúša pleť a núti človeka tváriť sa nie príliš priateľsky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale inak, vo vnútri, v teple vládne prívetivá atmosféra. Nespočetné kaviarne zalievajú mesto vôňou kávy, kardamónu a škorice z tradičného švédskeho pečiva, ktoré sa podobá na naše osie hniezda. Šálka kávy s mliekom a tradičná brioška potešia v ktorejkoľvek dennej hodine a Švédi majú tieto pauzy vo veľkej obľube. Kaviarne boli neustále plné. Keď sme už pri jedle, návšteva Švédska by sa nezaobišla bez švédskych stolov, ktoré sme si do sýtosti užili hlavne na raňajky. Ochutnali sme knäckerbrot, nakladané slede, údených lososov, tradičné syry aj brusnicový džem. 

Vôňa škorice v povetrí
Vôňa škorice v povetrí (zdroj: Silvia Tuláková )

Štokholm je miestom, kde sa ruch veľkomesta premiešava s pokojom severskej prírody. Na ostrovoch pulzuje život, ale množstvo zelene a nízka zástavba pôsobia ako upokojujúce elementy a to robí mesto svojráznym, živým ale pokojným zároveň. Všade je množstvo zelene, parkov a k vytváraniu pokojnej atmosféry napomáhajú aj vodné plochy, Baltské more a jazero Mälaren, ktorých vody sa tu zmiešavajú. Geografická poloha a surová severská príroda vytvárajú pokojný súlad a harmóniu, z ktorej vás nebude bolieť hlava, ako pri návšteve iných veľkomiest. Švédsku náturu som za takýto krátky čas nestihla preskúmať, ale odhadla by som ich ako racionálnych, poriadkumilovných a prívetivých ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Zeleň nielen v obchodíkoch s kvetinami
Zeleň nielen v obchodíkoch s kvetinami (zdroj: Ľuboš Tulák)

Keďže bolo slnečné počasie, trávili sme veľa času vonku. Centrum mesta, ktoré tvorí historická štvrť Gamla Stan, je dostupné peši. Ostatné mestské časti sú tiež na dosah, ale budete mať v nohách poriadny kus nachodených kilometrov. Nám sa osvedčilo kúpiť si trojdňový lístok na MHD, ktorý sme využili aj na trajekt medzi ostrovmi Gamla Stan, Skeppsholmen a Djurgården, ktoré všetky patria do historického centra mesta. Pohľad na mesto z vodnej hladiny umocňovala pôvabná červená jeseň, ktorá tu už bola v plnom prúde.

Uličky v Gamla Stan
Uličky v Gamla Stan (zdroj: Silvia Tuláková)

Historickým srdcom mesta je štvrť Gamla Stan. Bolo tam príjemne, ale na mňa pôsobila skôr izolovane, akoby život bol niekde inde a táto časť zostala hlavne ako atrakcia pre turistov. Je príjemné zájsť tam do reštaurácie, poprechádzať sa v starobylých uličkách, navštíviť múzea alebo kráľovský palác, ale Švédov a ich každodenný život som skôr pozorovala v iných častiach mesta. Z itinerára sa však nedá vyškrtnúť a určite patrí k návšteve mesta, k utvoreniu si obrazu a asi aj k umocneniu dojmu zo Štokholmu ako príjemného miesta s dlhoročnou históriou a tradíciami. Z Gamla Stan vedie pekná prechádzka po nábreží na susedný ostrov Skeppsholmen, odkiaľ sme zase trajektom prešli na Djurgården.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Najfotografovanejšie domy v Štokholme na námestí Stortorget
Najfotografovanejšie domy v Štokholme na námestí Stortorget (zdroj: neznámy)

Djurgården majú v obľube tak miestni ako aj turisti, ale ich motivácie sú rôzne. Obyvatelia Štokholmu sem radi zavítajú s cieľom nabažiť sa pokojnej atmosféry, poprechádzať sa uprostred prírody, posedieť si s rodinou pri piknikovom obede. Návštevníci mesta vyhľadávajú múzea, ktorých je v Djurgårdene neúrekom alebo zábavný park.

Rozhodli sme sa pre návštevu Nordiskamuseet (severské múzeum). Niektoré expozície, napríklad nábytku, oblečenia alebo švédskych zvykov mi veľmi pripomínali reálie z domu. Akoby sme s tými Švédmi mali spoločné korene, mala som pocit, že sa naše kultúry veľmi podobajú. Napríklad také jedlo. Tradičnou lahôdkou je pečená hus a podobne ako u nás, na jeseň začína obdobie husacích hodov. Alebo keď na dedine v minulosti zomrel človek, tri dni ponechali telo doma, aby sa s ním všetci príbuzní a dedinčania mohli prísť rozlúčiť. Doniesli kvety a jedlo, aby bolo na pohrebnú hostinu. Rovnako, ako u nás. A takýchto podobností som našla veľa. Múzeum je v peknej historickej budove. I keď bolo zaujímavé, veď nakoniec, všade sa dá nájsť niečo zaujímavé, neradila by som ho medzi najväčšie atrakcie Štokholmu a radšej by som nabudúce zvolila niečo iné.

V paláci Nordiskmuseet
V paláci Nordiskmuseet (zdroj: Silvia Tuláková)

Čo nás veľmi príjemne prekvapilo bola fotografická galéria Fotografiska na ostrove Södermalm. Začnem ihneď kaviarňou, ktorá je strategicky umiestnená na najvrchnejšom poschodí a je z nej pôsobivý výhľad na mesto a na more. Pri pohári vínka sme pozorovali snehobielu luxusnú výletnú loď spoločnosti Birka cruises, ako opúšťa zázemie štokholmského prístavu a trošičku sme závideli jej pasažierom. Okolo ôsmej sme boli absolútne nečakane svedkami ohňostroja nad zábavným parkom Gröna Lunds. Kto by čakal ohňostroj v októbri?

Výhľad z galérie za milión
Výhľad z galérie za milión (zdroj: Silvia Tuláková)

Okrem týchto zábaviek nebolo čo vyčítať ani výstave v galérii. Stihli sme výstavu Anton Corbijn, čarodejníka za fotografom, ktorého fotky sme poznali z albumov U2, Depeche Mode alebo Rolling Stones. Po tomto zážitku sme sa vyšplhali do baru na ďalšie vínko, tentokrát s výhľadom na večerný Štokholm a za sprievodu DJ-a z mixážneho pultu.

Nick Cave v podaní Antona Corbijna v galerii Fotografiska Štokholm
Nick Cave v podaní Antona Corbijna v galerii Fotografiska Štokholm 

Švédsko je pokroková krajina o čom svedčí aj fakt, že sme prežili štyri dni bez hotovosti. Vlastne ani neviem, ako vyzerajú švédske koruny. Stretla som sa s nimi iba keď som hľadela cez prsty chlapíkovi predo mnou v rade v kaviarni, ktorí sa rozhodol platiť hotovosťou. Jediné miesto, kde som mala problém, bolo na verejných WC,ale aj tam ma zachránila jednoeurová minca. 

Ak by niekto predpokladal, že po uliciach Štokholmu kráča viac blondiakov ako napríklad u nás, tak by sa mýlil. Akurát blondiaci sú tu praví a nefalšovaní, žltý ako kuriatka, žiadny špinavý blond. A majú krásne hlboké modré oči. Ženy aj muži. Sú výraznejší a nápadnejší, ako naši blondiaci. Ostatní majú vlasy hnedé, čierne alebo po rodičoch s nádychom exotiky. Bujné indické, vrkôčikové africké alebo rovné hrubé čínske. Švédska imigračná politika je štedrá k akýmkoľvek prímesiam. Švédčinu a jazdu na bicykli ale zvládajú všetci bez rozdielu.

Po svete kolujú reči o Švédoch a ich vrúcnom vzťahu k alkoholu. My Slováci sa tiež nenecháme zahanbiť, ale našťastie to nedošlo tak ďaleko, že by sme si svoj obľúbený šnaps mohli kúpiť iba v špeciálnom obchode, ktorý napríklad v sobotu zatvára už o tretej poobede. Takáto nehoráznosť. Švédom nezostáva iná možnosť, ako precízne plánovať a na víkend sa pripraviť. Tí menej sporivý možno obetujú niekoľkonásobnú sumu za alkohol v baroch. 

Čo by ešte podľa mňa stále za to, ale nám už nevyšiel čas, je vypraviť sa na výlet loďou do súostrovia Skärgården a navštíviť niektorý z ďalších ostrovov. Jednak si myslím, že severská plavba bude inak chutiť ako trópy, určite tam bude iná príroda, architektúra, pobrežie a tiež, Štokholm je bránou do Švédska ale tá pravá esencia krajiny bude mimo tohto veľkého multikultúrneho mesta. Stálo by za to ochutnať ju aspoň na jeden deň.

Praktické informácie pre praktických ľudí:

  • Na trase Budapešť – Štokholm lieta Wizzair. Dodržte veľkosť batožiny, ktorú vidíte veľmi jasne, keď si kupujete letenku. Aj ja som ju videla, napriek tomu som dúfala, že to nebudú kontrolovať tak prísne. Kontrolovali. Odmietla som zaplatiť 45 Eur za prepravu, prebalila sa do igelitky a takto štýlovo dorazila do mekky dizajnu - Štokholmu. Môj kufor, ktorý mi tak skvele slúžil veľa rokov, som darovala Wizzairu.

  • Auto môžete pri budapeštianskom letisku nechať na parkovisku P+F Park & Fly, 4 dni, cca 22 Eur. V cene je aj odvoz na letisko a na parkovisko pri návrate: https://www.ferihegyparkolas.eu/

  • Oplatil sa nám 3-dňový lístok na všetku MHD v Štokholme za cca 25 Eur. Veľké vzdialenosti na chodenie.

  • Autobus na letisko v Štokholme, spiatočný lístok stojí okolo 30 Eur: https://www.flygbussarna.se/

  • Pre lepšiu orientáciu na začiatku pomáha navštíviť turistické informačné stredisko buď na hlavnej stanici, námestí Hötorget alebo hociktoré iné, v meste ich je niekoľko. Majú aktuálne mapky, inšpiratívne letáčiky a nápomocných pracovníkov.

  • Hotely sú v Štokholme naozaj drahé. Ak nerátam hostely, v širšom centre som nenašla nič pod 120 Eur na izbu a noc.

Kráľovské sídlo
Kráľovské sídlo  (zdroj: Silvia Tuláková )
Útulné reštaurácie v starom meste
Útulné reštaurácie v starom meste (zdroj: Silvia Tuláková )
Pohľad zo Sodermalm
Pohľad zo Sodermalm (zdroj: Silvia Tuláková)
Námestie Stortorget
Námestie Stortorget (zdroj: Silvia Tuláková)
České pivá v štokholmských reštauráciách
České pivá v štokholmských reštauráciách (zdroj: Silvia Tuláková)
Plachetnice v centre mesta
Plachetnice v centre mesta  (zdroj: Ľuboš Tulák)
Severské dobroty skoro ako z IKEA :)
Severské dobroty skoro ako z IKEA :) (zdroj: Silvia Tuláková )
Silvia Tuláková

Silvia Tuláková

Bloger 
  • Počet článkov:  28
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Po viac ako desiatich rokoch práce v korporátnom svete mám kariérnu pauzu. Nebudem sedieť doma za pecou, idem do skutočného sveta. V tomto blogu sa dozviete, ako to prebieha ... Update po roku...Som späť v práci. Čo vám budem hovoriť, chýbalo mi to. Práca myslím. Ale na každý pád, pauza mi prospela. Na cestovanie som nezanevrela, len mám naňho menej času. Cestujem a píšem ďalej. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu