Vianočné trhy v Salzburgu

Ochutnávka predvianočného Salzburgu. Prechádzka starobylým centrom. Vône a chute historických vianočných trhov. Koľko punčov sa dá vypiť za deň. Ako chutia lokálne špeciality? Pompézne hlavné námestie aj komorné trhy v pasážach.

Mám pocit, akoby sme sa ocitli v alpskej horskej dedine a nie vo veľkomeste. Nad mestom sa týčia hory, cez ktoré presvitajú slnečné lúče. Sú vyššie ako Tatry a pocukrované snehom. Prvé čo mi napadá, je obuť si lyžiarky a schmatnúť lyže, ale na to sme sem neprišli. Máme v pláne povymetať vianočné trhy a tak, plní očakávaní a v povznesenej nálade, vyrážame na potulky mestom.

Salzach, Staatsbrucke: láska na kľúčik

Našu prechádzku začíname na brehu rieky Salzach pri moste Staatsbrucke. Zaľúbené páriky sa tu fotia na selfíčko a zamkýnajú svoju lásku vysiacim zámkom ku kovovému zábradliu. Prejdeme sa hore dolu po moste, pričom sa nadchýname siluetou Salzburgu, ktorá sa pred nami otvára na všetky svetové strany. Pred historickým hotelom Sacher na opačnom brehu zatúžime po originálnej rakúskej pochúťke rovnakého mena, ale ešte je príliš skoro na zastávku. Pohľad hore nám zase uprie zrak na pevnosť Hohensalzburg, kde sa neskôr vyberieme.

V severnej časti centra prebehneme upravené záhrady pri zámku Mirabell, kde nás zo všetkého najviac zaujme svadobný sprievod s nevestou a ženíchom v popredí. Nepatrí sa na nich civieť, lepšie bude vychutnať si slnkom zaliate nábrežie a pridať sa k zástupu turistov smerujúcich do južnej časti starého mesta.

Salzburg za slnečného dňa
Salzburg za slnečného dňa (zdroj: Silvia Tuláková)
Staatsbrucke
Staatsbrucke (zdroj: Silvia Tuláková)
Oddych na promenáde pri rieke Salzach
Oddych na promenáde pri rieke Salzach (zdroj: Ľuboš Tulák)

Sternadvent Weinachtsmarkt: vzácny objav

Návštevníkov sú tu celé rady, nie sme sami, kto dostal nápad okúsiť advent v Salzburgu. Rozmýšľame, ktorou uličkou sa najlepšie dostaneme do centra diania, keď sa nám nad hlavami rozsvieti hviezda s nápisom Stern Advent. Čuchové senzory rozpoznajú vôňu vareného vína a škorice, ktorá sa mámivo nesie povetrím. Cez svetielkujúcu bránu vchádzame na útulné nádvorie akurátnych rozmerov a objavujeme prvý vianočný trh. Ihneď vedľa stojí moderný pivovar Stern.

Zláka nás ihneď prvý stánok, kde si objednávame horúce glűhwein. Opatrne si ho vychutnávame, dúšok po dúšku, vdychujeme jeho korenisto sladkastú vôňu, prižmúrime oči a ponoríme sa do sviatočnej atmosféry. Veselé Vianoce! Pozorujeme ľudí vôkol. Dva staršie páry, vkusne oblečené, skoro až luxusne, odhadla by som ich na frekventantov švajčiarskych grand hotelov. Potom sú tu dvaja starší punkeri, tiež vkusne odetí iba ináč, a skupina nasledujúca sprievodcu s dáždnikom, veľmi rozšírený jav v centre mesta. Počujeme slovenčinu aj češtinu, ale najčastejšie taliančinu. Všetkým iskria oči vzrušením.

Glűhwein
Glűhwein (zdroj: Silvia Tuláková)
Sternadvent Wintermarkt
Sternadvent Wintermarkt (zdroj: Silvia Tuláková)
Vianočná výzdoba
Vianočná výzdoba  (zdroj: Ľuboš Tulák)

Getreidegasse: výkladná skriňa Salzburgu

Keď dopijeme, poberáme sa ďalej. Úzkym prechodom popod meštiacky dom prechádzame na hlavnú ulicu starého Salzburgu – Getreidegasse. Je to pulzujúca tepna historického centra, kde obidva smery, vpravo aj vľavo sú rovnako podmanivé, takže chvíľku riešime dilemu, ktorým sa vydať. Vpravo nás zaujme drobný dom, pri ktorom sa túli rozjarený dav. Všetci opatrujú v ruke pohár s dymiacim nápojom. Dedukujeme, že toto je miesto, kde si treba dať punč, keď ste v Salzburgu.  „Sporer, seit 1903“. Tu podávajú punč už viac ako sto rokov. Potvrdí nám to aj obsluha pri pulte, keď sa k nemu prederieme. Takto v tesnom závese otáčame do seba druhý horúci nápoj dňa. Nálada stúpa, zima ustupuje, namiesto nôh nám narástli krídla.

Rozjarení sa predierame Getreidgasse a viac ako do výkladov obchodov sa dívame hore, na tabule s ich názvami. Kedysi označovali cechy alebo remeselníkov, ktorí tam bývali, teraz je to rovnako. Cech McDonald’s, cech H&M atď. Tabule mesto vyhlásilo za kultúrnu pamiatku a preto tu musia zostať. Je to originálne.

Ulicu lemujú obchody a kaviarne, nachádzame luxusné značky aj tie bežné. Nefalšovaná výkladná skriňa Salzburgu s honosnou vianočnou výzdobou, kde sa pozrieme. Inak je to úzka útulná ulička, žiadna trieda, nič megalomanské, skôr komorná a s priateľskou atmosférou. Rovnaká vládne aj v priľahlých dvoroch a pasážach, ktoré prevŕtajú centrum mesta ako mravenisko.

Sporer punch seit 1903
Sporer punch seit 1903 (zdroj: Silvia Tuláková)
Punčová selfie
Getreidegasse: výkladná skriňa Salzburgu
Getreidegasse: výkladná skriňa Salzburgu (zdroj: Ľuboš Tulák)
Getreidegasse: miesto, kde to žije a srdce Salzburgu
Getreidegasse: miesto, kde to žije a srdce Salzburgu (zdroj: Silvia Tuláková)

Salzburger Christkindlmarkt na Dormplatz: centrum všetkého

Napoludnie prichádzame na hlavné námestie Domplatz a najväčšie trhy Salzburger Christkindlmarkt. Pristavíme sa pri stánkoch s vianočnými ozdobami, ktoré vyzerajú najkrajšie, keď ich je veľa pokope. Sú také jemné, svietiace, biele, červené alebo zelené, že by som si najradšej odniesla domov celý obchod. Alebo aj celú uličku obchodov by som previezla do Bratislavy. Majú tu adventné vence od výmyslu sveta, jelenčekov zo striebra, zlata alebo z prútia, ligotavé gule aj čečinu poprášenú snehom. Milión kreatívnych nápadov skoncentrovaných na zopár metroch štvorcových.

Milé vianočné ozdoby
Milé vianočné ozdoby (zdroj: Silvia Tuláková)
Každý stánok predáva vianočné ozdoby iba jednej farby. Tieto sú strieborné
Každý stánok predáva vianočné ozdoby iba jednej farby. Tieto sú strieborné (zdroj: Silvia Tuláková)
Jelenčeky
Jelenčeky (zdroj: Silvia Tuláková)

Máme chuť ďalej objavovať a najlepšie zúročené peniaze sú tie zjedené. Absolútne nás dostal burger s kyslou kapustou a kari. Nikdy by nám nenapadlo zúžitkovať kyslú kapustu v tejto kombinácii. Určite to vyskúšame aj doma, pretože burgre sú teraz u nás veľmi populárne. Spraskáme obaja po dva a s praskajúcim bruchom sa vydáme do kopca na hrad Hohensalzburg. Rad na lanovku je dlhý, ani by bola zadarmo, tak nám nezostáva, iba ísť po svojich. Motivuje nás snaha stihnúť posledné slnečné lúče. V zime je slnko tak nízko, že do ulíc mesta vôbec nezasvieti, pretože ho zacláňajú domy.

Christkindlmarkt na Dompaltz
Christkindlmarkt na Dompaltz (zdroj: Silvia Tuláková)
Miestna špecialita: burger s kyslou kapustou a kari
Miestna špecialita: burger s kyslou kapustou a kari (zdroj: Ľuboš Tulák)
...veru môže byť
...veru môže byť (zdroj: Ľuboš Tulák)

Hohensalzburg: vianočný punč pri západe slnka

Osviežujúcu prechádzku do kopca zdoláme relatívne rýchlo. Vedie po tienistej strane kopca, takže sa tu veľmi nezdržiavame. Na nádvorí pevnosti sa nám otvárajú hradné trhy a sviatočná nálada ani na tomto mieste ničím nezaostáva. Na slnečnej strane pevnosti sa usalašíme za stolíkom s výhľadom na rozľahlú krajinu a hory, ktoré od nepamäti chránili Salzburg pre nepriateľmi. Pozeráme sa do slnka a pochutnávame si na ďalšom vianočnom punči. Už sa v tom začíname orientovať a momentálne testujeme pomarančový a lesné plody. I keď by sa patrilo uvoľniť miesto aj iným návštevníkom, sebecky na nich kašleme a pijeme najpomalšie, ako sa len dá.

Punch s výhľadom na zapadajúce slnko
Punch s výhľadom na zapadajúce slnko (zdroj: Silvia Tuláková)

Slnečné lúče majú najkrajšiu farbu tesne pred západom slnka, takže si toto prírodné divadlo vychutnávame až do konca. Nechce sa nám odchádzať.

Výhľad na Salzburg z pevnosti Hohensalzburg
Výhľad na Salzburg z pevnosti Hohensalzburg (zdroj: Silvia Tuláková)
Výhľad na hory z Hohensalzburg
Výhľad na hory z Hohensalzburg (zdroj: Silvia Tuláková)
Ešte jeden výhľad
Ešte jeden výhľad (zdroj: Silvia Tuláková)
Výzdoba na hradnom nádvorí
Výzdoba na hradnom nádvorí (zdroj: Silvia Tuláková)

Je už takmer tma, keď sa cestou späť pristavujeme na historickom cintoríne Petersfriedhof, ktorý má zvláštne ponuré čaro, ako cintoríny mávajú. V duchu vzdávame úctu tým, čo už došli na koniec cesty. Miesto posledného odpočinku našli pod strmým bralom, do ktorého prví kresťania vyhĺbili katakomby. Chodbičky slúžili ako miesto na spoločné stretnutia. V jednej z nich nám túto tradíciu pripomína vianočný trh St. Peter, kde sa ľudia stretávajú ukrytý pod bralom. Punč sa tu popíja pri svetle sviečok, sediac na drevených laviciach s kožušinami. Ďalšie výnimočné miesto.

Petersfriedhof
Petersfriedhof (zdroj: Silvia Tuláková)

Stánkové kulinárske avantúry pri vážnej hudbe

Večer smerujeme späť na hlavné vianočné trhy a pri zvukoch trubadúrov koštujeme ďalšie špeciality. Zrazu zhasli svetlá a námestie rozozvučali príjemné tóny hudby. Zdvíhame hlavy od kreplí, alebo čo to práve baštíme, a na troch vežiach, každá na inej strane námestia, zrakom nájdeme skupinu hudobníkov. Hrajú striedavo a potom všetci naraz, sprevádzajú naše večerné gurmánske menu.

Kreple sú z palacinkového cesta, ale môže to byť aj žemľovka. Poliali nám ich horúcim jablkovým pyré a nejakou ďalšou omáčkou, ktorej základ tiež tvoria jablká, ale je chuťovo rozmanitejšia. Cítiť v nej nejaký alkohol, možno rum. Volajú to weihnachtsschmarrn a môžete si to dať aj s vanilkovým pudingom, tým istým, ktorý patrí k štrúdli. Celé je to plné hrozienok a vlašských orechov, no prosto pochúťka.

Weihnachtsschmarrn: pochúťka s nevysloviteľným názvom
Weihnachtsschmarrn: pochúťka s nevysloviteľným názvom (zdroj: Silvia Tuláková)
Rakúska klasika: jablková štrúdla
Rakúska klasika: jablková štrúdla (zdroj: Silvia Tuláková)

Hudobníci pridávajú a na trhoch to vrie. Toto už nie je pre slabé povahy, treba mať ostré lakte a trpezlivosť, aby sme sa predrali davom. Našťastie celý deň dopujeme punčom a tankujeme hektolitre sviatočnej nálady, takže to berieme v pohode. Ulakomíme sa ešte na noky so syrom a opraženou cibuľkou. Foto nemáme, pretože to vyzeralo negustiózne, ale chutilo to znamenite.

Takto nejako nám zbehol deň v Salzburgu, kde nás na prechádzke historickým centrom sprevádzala vianočná atmosféra so všetkými jej lákadlami.

Roittner Passage: krajina ako zo sklenenej gule

V nedeľu ráno budeme pokračovať v objavovaní. Mesto bude o poznanie pokojnejšie, ale stále prepychové. Po povinnej jazde, návšteve Mozartovho rodného domu, šťastnou náhodou objavíme ihneď vedľa malinké nádvorie v pasáži Roittner Passage.  Bude mu dominovať obchodík s remeselnými výrobkami, kde šikovná viazačka uviaže vence a vianočné ozdoby od výmyslu sveta. Všetci sa tam zastavia, budú si to fotiť a komu sa ujde miesto v kaviarničke Mozartwinkel, toho opantá genius loci. Pripomína nám to krajinu zo sklenenej gule, ktorou keď potrasiete, začne v nej snežiť. Takto, na tomto pitoresknom mieste, prechádzku po Salzburgu zavŕšime.

Roittner passage...
Roittner passage... (zdroj: Silvia Tuláková)
...a v nej vianočná atmosféra ako z pohľadnice
...a v nej vianočná atmosféra ako z pohľadnice (zdroj: Silvia Tuláková)
Mozartov rodný dom záverom
Mozartov rodný dom záverom (zdroj: Silvia Tuláková)
Silvia Tuláková

Po viac ako desiatich rokoch práce v korporátnom svete mám kariérnu pauzu. Nebudem sedieť doma za pecou, idem do skutočného sveta. V tomto blogu sa dozviete, ako to prebieha ... Update po roku...Som späť v práci. Čo vám budem hovoriť, chýbalo mi to. Práca myslím. Ale na každý pád, pauza mi prospela. Na cestovanie som nezanevrela, len mám naňho menej času. Cestujem a píšem ďalej. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné